söndag 27 september 2009

Coffehouse By George

Tjohej.

Praon slut nu, bara några timmars ledighet till, mycket illa.

Jag har i alla fall praoat på Coffehouse By George på Tunavägen 39.
Det har varit riktigt roligt att praoa där, personalen har varit riktigt trevliga och humoristiska. Även om de inte var de bästa på svenska så försökte de skämta hela tiden.

Vissa dagar har det varit väldigt mycket att göra och andra dagar nästan inget alls. Jag har fått plocka fram och tillbaka salladsbuffén, torka bord, diska och förbereda inför lunchen t ex skära svamp och skala lök. Det var speciellt under lunchen det var mycket att göra. Då fick jag plocka in talrikar, brickor och glas till köket och sätta in i diskmaskinen. Det var inte så roligt men det var viktigt för att det skulle vara en fin miljö i restaurangen. Efter lunchen fick jag torka borden och se till att det såg snyggt ut, även fylla på olika saker t ex läsk och bestick. När jag var klar med det så blev det ofta en liten fika bestående av en kaka och en latte.

Språklig förmåga - Detta är nog den viktigaste förmågan inom detta arbetet. Att kunna kommunicera med kunderna, som nästan alla var studenter. Det hände ibland att det blev dålig kommunikation mellan kunden och den som stod i kassan så kunden fick inte det de egentligen ville beställa. Man behöver även kunna prata Engelska. Jag blev förvånad så mycket engelsktalande människor det kom och åt på caféet.

Praktisk/estetisk förmåga - Denna förmågan är också väldigt viktig inom café branschen, framför allt för de som jobbar i köket. Hur de lägger upp maten på ett snyggt sett som får det att se lockande ut. Även ute i restaurangen måste det vara en fin och behaglig miljö.
Också att ha en praktisk restaurang som fungerar med rätt mat till rätt gäster.

Det har varit två riktigt roliga veckor med mycket skratt.

Jag kan knappt vänta för att komma tillbaka till skolan *not*

Vi ses snart / Jakob Eriksson

2 kommentarer:

PRAO-blogg sa...

Det låter som du har haft två roliga veckor. Härligt med arbetskamrater som tycker om att skämta!

Trevligt inlägg Jakob!!!

... jag tror egentligen att du har saknat oss jättemycket och längtar efter att komma tillbaka till skolan! ;-)

/Liza

Jesper Lundahl sa...

Det är verkar ju trevligt där på kaffe huset :)Man får använda sig mycket av den språkliga om dom som jobbar där inte är så bra på svenska, man får ju prata tydligt och skippa ghetto snacket ;)) pusss !
PS. Rå hit en kopp kaffe din slav