lördag 26 september 2009

Prao på Gunilla Svenssons Arkitektbyrå!

Arkitekt

Mina två prao veckor har nu gått förbi . Jag tänkte berätta lite om min praoplats de senaste två veckorna, eftersom jag inte har skrivit innan.

Första dagen var spännande och jag fick lära mig alla agrunderna när man ritar. Sen så fick jag en uppgift att rita mitt "dröm" hus och det fick mig att börja tänka. Hur skulle det se ut? Vad skulle det vara för material på fasaden? osv. När jag sedan ritade så ritade jag i en skala 1:100. Det var redan skrivet på linjalen som jag använde. Jag han knapt börja innan det var lunch ( jag tog med mig egen lunch). Under lunchen så satt vi ute vid ett bord i solen precis bakom huset. Det var skönt att vila hjärnan en liten stund. Hela eftermiddagen höll jag på med ritningen. Det var min första dag.

Sen så var jag sjuk två dagar( sådan jäkla otur)

Men jag var tillbaka på torsdagen, härliga torsdag. Jag satte mig genast in i ritningen som jag höll på med, man måste jobba extra hårt om man har varit sjuk plus att jag ville ha ritningen klar innan jag skulle lämna pin praoplats för att byta till Espressohouse på nova. Jag hade samma tempo hela dagen. Den dagen gick väldigt snabbt.

Och så vad det "sista" dagen på Gunilla Svenssons arkitektbyrå. Jag jobbade på för att få ritningen klar. Sen så var det lunch och då frågade Elisabet mig om jag ville vara kvar en väcka till. Eftersom jag hade varit sjuk två dagar. Blixt snabbt sa jag ja utan att tänka.

När jag slutade den dagen så ringde vi syon och lämnade ett medelande att jag inte skulle praoa på Espressohouse, utan jag skulle vara kvar på arkitektbyrån. (resten fixade vi under helgen)

Så vad det måndag igen. Jag fortsatte med det grundliga i skissen men jag gjorde också en detaljplan på vad för färg jag skulle ha på väggarna och vilket golv jag skulle ha i de olika rumen.

Det var det jag gjorde den dagen, kul var det.

På tisdagen så höll jag på med att rita in min skiss i 3-D i datorn. Det var som att rita ett hus i "The Sims". En aning sämre var det om jag får säga så. Det här höll jag på med nästan hela veckan. Innan jag åkte hem den dagen så gick vi igenom vad jag hade gjort och hur långt jag hade kommit.

Torsdagen, min sista dag. Då jobbade jag med att göra klart huset i datorn och efter det så började jag rita trädgården. Det vad allt jag gjorde den dagen, men jag ville verkligen inte lämna stället. Alla var så snälla och ville gärna hjälpa till om det var något. Det var min prao där, två roliga veckor som jag sent kommer att glömma.

Fredag:Under fredagen så praoade jag hoss stadsarkitekten i Klippan. Det var en rolig upplevelse och det var förs då jag fick sitta på möte om eb renovering i komunhuset. Sen så fick jag rita upp den nya ritningen på ett mönster papper. Jag var också på öppethus i det nyrenoverade tingshuset.

Det har varit roligt att praoa som arkitekt unde de här två veckorna!

3 kommentarer:

SuperHanna sa...

Vad coolt att du både fick rita ditt drömhus och göra ett hur i 3D. Tur att du inte var på espresso house för det hade blivit ganska trångt där inne... vilket det var redan när jag var där...

Evelina sa...

Det var ju superkul att du hade så roligt, kanske detta är något du vill göra i framtiden?

PRAO-blogg sa...

Wow, vilka häftiga arbetsuppgifter! Det verkar som du har haft det toppen! Det skulle vara kul att få se ditt drömhus. Är det kanske någonting du skulle kunna lägga upp här i bloggen?

Glöm inte att reflektera utifrån förmågorna.

/Liza