lördag 26 september 2009

Prao på skattkammarön


Under praoveckorna har jag varit på skattkammarön som ligger på Gastelyckan. Jag har fått göra många roliga och olika saker där. Det blev ganska mycket städning, både av alla lekområdena som köket och liknande grejor. Eftersom att det kommer så väldigt många barn dit är det viktigt att hålla hygienen på topp och vara nogrann med att det hela tiden ser och är fräscht där. Men att det var ganska mycket städning beror också på alla kalasen de har under helgerna. Helgen efter första veckan jag praot var 18 kalas bokade! så det är rätt enkelt att föstå att städningen inte är något som prioriteras i fösta hand under helgdagarna.

De förmågor jag anser att man måste ha är:

Jag själv: Det är viktigt att ta ett eget initiativ och visa på eget engagemang. Kunna koncentrera sig på sin uppgift och ta ansvar för att få uppgiften klar på ett bra sätt.

Social förmåga: Är en viktig förmåga eftersom att du måste kunna sammarbeta med all personal och vara hjälpsam och se till att alla, även det tråkigare sakerna blir gjorda. Det är också väldigt viktigt att gå in och ta de olika rollerna eftersom att det visar på intresse från din sida och ökar mängden av arbetsuppgifter som visar att du sköter det på ett bra sätt.

Språkligförmåga: Eftersom att man jobbar med barn är det viktigt att vara tydlig och vara nogrann med att prata så att de förstår. I caféet med kunderna är det också viktigt att vara tydlig med att beskiva och förklara så att alla förstår.
Jag hade väldigt roligt och fick jobba med en mycket trevlig personal som var väldigt snälla och hjälpsamma. Tack för allt! // Evelina

2 kommentarer:

PRAO-blogg sa...

Det låter som du har haft det jättebra Evelina! Härligt! Spännande reflektioner!

/Liza

My sa...

Verkar annorlunda, men ganska kul att vara dör ändå. Tråkigt med städningen bara..