fredag 25 september 2009

Piccolo

Jag praoar på ett café vid centralen som heter Piccolo. Personalen där är trevlig och de flesta har uthållighet medan jag håller på att lära mig allt nytt. Jag trivs ganska bra men två veckor är tillräckligt även om de hade varit kul att också testa något annat ställe.

Jag har valt förmågorna:

Jag själv eftersom det är viktigt att ta initiativ och att vara engagerad i företaget och våga komma med nya idéer till ett bättre företag med flera möjligheter. Även kunna stå ut med krävande kunder och ha gnistan uppe när man själv inte är på så bra humör att ändå vara glad och försöka göra kunden så nöjd som möjligt. Att kunna stå ut med hårt jobb utan så mycket paus om det är mycket folk och det är mycket som behövs göras.


Socialförmåga eftersom du hela tiden måste anpassa dig efter att göra din kund nöjd och även kunna prata med dom så att dom ska få ett bra intryck och tycka att du är trevlig så att de kommer dit igen. Det är även bra när du ska försöka sälja mer, tex "ska du inte ha någonting o dricka också" eller "är du inte sugen på någonting gott till". Hjälpsamhet är även viktig eftersom det är du som ska få kunden att bli nöjd så den kommer tillbaka eller köper någonting mer.


Lära@lära eftersom det är viktigt att kunna planera sitt arbete så att alltigt flyter på så att man inte helt plötsligt glömde att diska så att det inte finns tallrikar eller glas till serveringen. Även att kunna dokumentera sitt arbete när det är löner som ska betalas, beställningar kommer, och man ska se till så att allting stämmer med inkomst och utgifter. Även kunna ändra på sig när det är någonting som man gör fel eller behöver ändra på för att få kunden nöjd.

Björk

1 kommentar:

PRAO-blogg sa...

Mycket intressant att läsa Björk! /Liza