söndag 27 september 2009

Gustavs prao

Jag har nu jobbat (utan att få ett öre) som kock på kulturkrogen i stan i två väldigt korta veckor.

Min tid som arbetare har gått väldigt snabbt och det har varit mycket ballt och lärorikt. Mina arbetsuppgifter har varierat från dag till dag. Jag har vissa dagar lagat mycket mat och vissa dagar har man bara chillat och stått i "luckan" där man lägger upp maten på ett mycket kreativt och fint sätt som lurar ögat att det ska finnas mer mat på tallriken än vad det egentligen är.

Mina arbetstider fick jag välja själv. Men jag fick komma mellan kl 9.00 och 10.30 och jobba minst 6 timmar framåt. Om jag jobbade över fick jag ersättning för min snällhet att stanna kvar. För det mesta kom jag dit kl 9.00 för att jag ville sluta så tidigt som möjligt. när man kom dit så började man förbereda luchen som började vid 11.30. Med förbereda menar jag att steka, koka, och lägga upp rätter till bufféen. När lunchruset började (ungefär vid 13.00) så fick man oftast stå i luckan.

Sedan efter det jobbiga men ändå roliga lunchruset skulle man förbereda maten till "à la carte" på kvällen eller till lunchen dagen därpå så man skulle kunna ta det lite lugnt nästa morgon.

Jag skulle nog inte bara kunna välja tre förmågor som jag använde för att jag kände att man använde nästan alla på olika sätt. Ni ska få se vad jag menar.

Jag själv: Man var tvungen att vara mycket koncentrerad så att man inte gjorde fel när man lagade nått så att man inte slösade på några livsmedel. Man var också tvungen att vara mycket intiativtagande för ibland var det så när det fanns mycket att göra fanns det ingen tid att fråga någon t.ex. vad man skulle ha med i en sås, så man fick göra lite som man ville. Man smakade av och sedan bestämde man om man skulle ha i lite mer kryddor eller något annat.

Social förmåga: Samarbete var en mycket stor del som man var tvungen att använda när man lagade maten och lade upp maten. Vi var ju fyra personer i ett kök. Man skulle också vara hjälpsam om någon var stressad och behövde hjälp. Det var ganska stressigt inne i köket och man var tvungen att hjälpas åt mycket.

Språklig förmåga: Att göra sig förstådd var mycket viktigt inne i köket, t.ex. när det kom in en stor "bong" (beställning) var man tvungen att fördela arbetet så att det inte skulle ta för långt tid för rätterna att bli färdiga.

Logisk och analytisk förmåga: Som jag nämnde innan så fick man göra recepten själv och tänka i hypoteser. "Om man kanske skulle krydda på lite mer, hade det smakat bättre då?" eller " Vilka andra livsmedel hade passat bra i denna soppan". Man var också tvungen att kunna göra saker i tur och ordning och ha koll på en del olika rätter samtidigt.

Praktisk/estetisk förmåga: Denna förmåga var väldigt viktig när man skulle lägga upp maten på tallrikarna. Man var tvungen att få maten se lockande ut. Använda många olika färger på rätten. Detta var nästan det roligaste på hela praon. Att man fick använda sig av allt i köket för att exprimentera lite och hitta ett lockande utséende på maten.

Att jobba som kock såg ut att vara mycket krävande och stressigt. Kockarna jobbade ca 13 timmar var dag och jobbade intensivt hela tiden förutom när de gick ut för att ta en cigg. Alla på resturangen rökte och det var den enda paus de fick. Jag skulle nog inte kunna jobba som kock, jag hade inte orkat jobba så mycket för att sedan gå hem och lägga sig. Man kan ju nästan inte ha något liv.


Peace / Gurra K

1 kommentar:

Jesper Lundahl sa...

Jag visste redan hur du tyckte att det var där för du har ju berättat :) Det verkar vara en trevlig prao plats med för det mesta chill personal