lördag 26 september 2009

Prao på Naked JuiceBar

JAG SJÄLV - Det hände då och då att det inte fanns så mycket att göra, men när det väl gällde och när det blev fart i arbetet var fokus och koncentration viktigt. Jag fick hela tiden visa engagemang och drivkraft, vilket kom naturligt. Så småningom lärde man sig de olika arbetsuppgifterna och när man skulle utföra något, kunde man ta steget före lite i deras instruktioner och man visade initiativ och ansvarstagande. Alltså, man lärde sig ganska snabbt hur kassan fungerade, hur man gjorde smoothies och wraps, vad allting fanns på lagret o.s.v.

SOCIAL FÖRMÅGA - Den sociala förmågan var nog den viktigaste förmågan. Det gällde alltid att vara trevlig, artig och visa att man ville arbeta. Detta kom också naturligt från allra första dagen. Jag fick samarbeta, visa respekt och lyssna mycket, och jag fann att de jag arbetade med var hur snälla och roliga som helst!
Det fanns regler; kliniskt, hygieniskt och funktionellt, och man fick förstå innebörden av dem och ta hänsyn till dem. En väldigt viktig sak var när det kom kunder: Som John (en som jobbade där) sa: "Oavsett hur de beter sig mot dig och oavsett vad som gäller, ska du alltid visa, trevlighet och hjälpsamhet. En kund som är nöjd sprider ett gott ord om oss till kanske en person, medan en kund som är missnöjt sprider dåligt rykte till runt 10 pers."
Därför, så var man alltid trevlig, hjälpsam och social mot kunderna, och serverade dem med ett leende. Då fick man ett leende och ett tack tillbaks.

SPRÅKLIG FÖRMÅGA - Jag fick ofta frågor av kunder om vår meny, t.ex. skillnaden mellan smoothies och juicer, vad "naked" står för och vilken maträtt som rekommenderades och varför. Där fick jag vara nogrann med att uttrycka mig rätt och bli muntligt förstådd, så att jag inte "lurade dem" på något sätt.
Under de första dagarna på praon var det mycket nytt som behövde tas in, och då fick man många förklaringar och instruktioner. Här gällde det att förstå och memorisera. Jag fick också lyssna mycket, både till mina arbetskamrater och kunder, och då fick man ibland kompromissa och uttrycka sig.

Jag saknar redan alla mina arbetskamrater - Hanna, John och min handledare Jenni! De var öppna, trevliga och gav mycket beröm. Jag har lärt mig otroligt mycket under dessa två veckor och jag har haft jätteroligt!

6 kommentarer:

SuperHanna sa...

Väldigt bra analys! Jag skanar vår luncher jättemycket.

Lukas P sa...

Jag håller med Hanna. Utförlig och bra analys. Även bra att du kom så bra överens med personalen där.

Hanna K sa...

Du verkade trivas där väldigt bra! Vad kul! :)
Jag har också alltid undrat vad "naked" står för... ;)

PRAO-blogg sa...

Mycket bra analys Emilia!

Det verkar som du har lärt dig mycket på din praoplats. Kul att du delar med dig av din arbetskamrats visdomsord vad gäller kundbemötande. Han har ju så rätt!

Nu är du väl proffs på att göra smoothies :-) /Liza

My sa...

Låter verkligen jättekul!
Jag undrar faktiskt lite vad naked står för, hahah (A)

Mikaela sa...

Låter som du verkligen har haft det jätteroligt, med snälla arbetskamrater :D