tisdag 29 september 2009

Prao @ Coffee Break


Jag har praoat på Coffee Break de två senaste veckorna. Coffee Break är ett café som ligger på St:Petri Kyrkogatan i Lund. Där serveras det allt från fräscha sallader till mumsiga pajer. (som jag bakade, haha (; ) Mina arbetsuppgifter varierade sig ganska mycket från dag till dag, men något som jag gjorde exakt varje dag och lite för ofta enligt mig var att diska. Väldigt långtråkigt, men jag fick även servera mat och träna upp min rostiga engelska hos de engelsktalande kunderna. Jag gjorde även en del köksarbete, som att hacka grönsaker och baka.


Jag själv förmågan var nog den förmågan som jag använde mig mest av under de här två veckorna. Det var viktigt att jag tog ansvar för alla uppgifter jag blev tilldelad. Att jag tog mycket eget initiativ och var väldigt engagerad gjorde att jag lärde mig väldigt mycket och tiden där blev mycket roligare. Det var egentligen jag själv som satte gränserna på hur mycket jag var villig att lära mig och hur jag skulle trivas under de här två veckorna.


Det handlade ganska mycket om praktisk/estetisk förmåga också, mitt arbete var ju nästan enbart praktiskt arbete. Det var viktigare att jag var noggrann och långsam, än slarvig och snabb. Gurkan skulle bli skuren på ett visst sätt, disken bli diskad på ett visst sätt och chokladbollarna rullade på ett visst sätt. – Det fanns alltså många regler för hur allt skulle göras, ifall man slarvade var det bara att börja om från början… Jag fick använda min estetiska förmåga när jag bakade pajer, det var upp till mig hur de skulle se ut och bli dekorerade. Meningen var att de skulle se goda och lockande ut, så där sattes min kreativitet på prov!


En annan förmåga som jag använde mig väldigt mycket av var min sociala förmåga/demokratiska kompetens. Det var väldigt viktigt att vara trevlig mot kunderna och att alltid bemöta dem med ett leende. Även när vissa kunder var besvärliga var det bara att hålla masken och le fejkat. Det var även viktigt att visa hjälpsamhet i arbetslaget, under de stressiga timmarna fick jag ibland hoppa in och hjälpa de andra och ta deras roller. Som jag berättade innan om vilka regler det fanns för hur allt skulle göras, så var det väldigt viktigt att visa respekt för reglerna som fanns och inte bryta dem.

Det har varit kul att praoa på Coffee Break, de här tre förmågorna som jag berättade om har jag verkligen övat upp. Jag skulle aldrig kunna jobba där under en längre period, jag tröttnade redan efter någon dag. Det var NÄSTAN så att jag längtade efter skolan… Men det var väl ändå en ganska kul upplevelse. =)

Katja

Inga kommentarer: