torsdag 24 september 2009

Prao @ Länshem Hörby




Hej alla bloggläsare!

Jag gör min prao i Hörby, på Länshem Fastighetsförmedling hos min styvfar. Här är det frid och fröjd, dvs det är ganska lungt och trevligt.

Det är rätt kul och se hur man gör när man ska sälja sin bostad eller tomt. Vi har varit ute och fotograferat ett antal stugor, haft visningar och skrivit kontrakt.

Det har varit ganska stressigt denna veckan för vi håller på med en budgivning på ett fint litet vitt hus. Jag skulle nog inte kunna tänka mig att jobba som mäklare, det är inte min grej (som ni ser på bilden) :). Det krävs mycket av förmågan: Logisk och analytisk, för att man ska kunna lösa olika problem i olika situationer, komma med lösningar och visa hur man tänker.

För när ett hus ska säljas då ska många saker ordnas som t ex man ska fotografera huset (alla rum), man ska skriva en beskrivning som låter lite lockande och det viktigaste är att man tar reda på så mycket som möjligt innan man har en visning och att vara ärlig! För ibland är det så att folk vill att några gubbar i 60-års åldern som är lite knubbiga, inte så mycket hår på huvudet, en vit mustach och bred skånska ska komma och besiktiga huset. De tar test på fukt, tittar på fönsternas skick, ja de tar en titt på hela husets skick.

Andra förmågor som jag tycker är viktiga här är, Jag själv samt Social/demokratisk kompetens för att man måste förstå innebörden av olika regler för du måste följa den vanliga Svenska lagen när du säljer ett hus, sen finns det en annan omständig lag som heter mäklarelagen som man också måste följa. Man måste också kunna samarbeta med folk som ska köpa/sälja ett hus, även om de kan göra ditt liv till ett helvete under veckan så måste du stå ut.

Jag tycker att jag själv är viktig för att man behöver ta ansvar och ta lite intiativ, kunna driva försäljningen framåt. Man måste ha den dära glöden hela tiden, vara koncentrerad och rättvis.

Jag och Dan (min styvfar) har det mysigt här nu på kontoret, ska göra lite kaffe och ta en kaka till det. Vi hörs snart !
/ Jesper



8 kommentarer:

Senait sa...

Vilken lyxlirare du är. Kom hit och koka kaffe istället=)
/Senait

Kindgren sa...

SCHHHTTEEEKKKK på länshem asså

PRAO-blogg sa...

Haha... underbar bild Jeppe! Vilken glidare!/Liza

GustavLewin sa...

haha glidarN^^

Jesper Lundahl sa...

Du verkar ju ha haft trevligt, jag önskar dig lycka till i ditt förbaskade liv :)

Jakob E sa...

SchtekarN^ fan du får ju praoa ordentligt nästa gång jävla slacker ;)
Men soft ändå med kaffe o kaka.
peace mään :D

Alexander sa...

a

Alexander sa...

Var det inte jobbigt att åka till hörby varenda dag? Det verkar ändå en trevlig arbetsplats. Kaffe och kaka, på en torsdag?? här var det fest. schtek