söndag 27 september 2009

Prao på NVS installation på Åkergränden 2

Bygge: Det jag gjorde var att lägga i nya kopparrör till anläggningar bland annat till Brunshögs första parkerings hus. Det jag fick göra mest var att kapa de i längderna vi behövde. Sen så pressade vi antingen ihop de eller så löda vi ihop de. Tyvärr fick jag inte löda för att det var ca 1000 grader på. På medicinsk teknik så lade vi upp nya kallvatten rör för där de var innan kunde det bli ca 25 grader och kunde skada mer än att vi la nya rör.

Service: Det jag gjorde där var att rensa köksavlopp (otroligt skitigt) med en maskin. Vi rensade också några badrums vaskar (inte alls så skitigt som i köket) där en familj hade en läcka i ett rör. Där så idiot förklarade min arbetsledare de som hade lagt dit rören. Vi var också på södra Esplanaden och lade till nya varm vatten ledningar för att den skulle lägga till en ny skiva i köket. När vi hade inget att göra så fick jag skala upp koppar rör.

Jag Själv: Det är viktigt att kunna arbeta ensam för att det gör man oftast. Man måste kunna ta egna initiativ och att inte bli störd av de andra när de arbetar (det är otroligt viktigt).

Logisk/Analytisk: Man måste kunna följa ritningen man får och göra sakerna i tur och ordning.

Praktisk/Estetisk: man måste kunna arbeta praktiskt för att ibland kan det vara trånga utrymmen. Iblande så missar de något rör och då måste man tänka om hur man ska lägga dit röret. Detaljerna i detta jobbet är otroligt viktigt. Om en sak är lite fel så kan hela huset bli fukt skadat.

2 kommentarer:

Niklas W sa...

Det är bra om man gör saker noggrant. Annars är man nog inte rörmokare så länge...
Vad menar du med skala upp koppar rör?

PRAO-blogg sa...

Det verkar som du fick lära dig mycket under prao-veckorna. Toppen! Var det ett slitsamt arbete?

/Liza