måndag 7 september 2009

Prao-dags!

Vecka 38 och 39 ska vi ut i arbetslivet igen. I den här bloggen kommer vi att reflektera kring vår PRAO och dela med oss av våra jobb-erfarenheter. Vad spännande det kommer att bli att få ta del av glimtar från alla möjliga olika arbetsplatser i Lund - alltifrån förskolor och dagis till restauranger och bilverkstäder.

Uppgiften ser ut så här:
1) Du ska reflektera kring din PRAO utifrån förmågorna. Din uppgift blir att i ett blogginlägg fundera på vilka förmågor (av de som presenteras nedan) du använder på din arbetsplats. Välj tre av förmågorna och berätta om hur du använder dem i ditt arbete. Ditt blogginlägg ska bestå av minst 100 ord. Dekorera inlägget med en arbetstypisk bild från din praktikplats (om du inte vill vara med på bild kan du fotografera något annat som speglar det arbete som utförs).

2) Kommentera minst 3 av dina kamraters inlägg!

Har du glömt hur man postar inlägg och kommentarer i bloggen? Lugn! Läs mer här!

Förmågorna:
  • Jag själv - att ha självinsikt, kunna koncentrera sig, ha självdisciplin, engagemang, drivkraft, självkännedom om styrkor/behov, struktur, samt vara ansvarstagande och initiativtagande.
  • Social förmåga/demokratisk kompetens - att vara empatisk, visa hjälpsamhet, berömma, kompromissa, kunna ta olika roller eller hitta lösningar på olika konflikter, samlära, förstå innebörden av regler, samarbeta, visa respekt och jobba demokratiskt.
  • Språklig förmåga - att kunna göra sig förstådd muntligt och skriftligt, förstå instruktioner, läsa, tala, kroppspråket, ge instruktioner, skriva, lyssna och ha vilja att uttrycka sig.
  • Logisk och analytisk förmåga/problemlösningsförmåga - att kunna dra slutsatser och kunna se samband samt ifrågasätta, rimlighetstänkande, testa och undersöka, komma med lösningar, gruppera, ställa hypotes, se skillnader och likheter, göra saker i tur och ordning och kunna visa hur man tänker.
  • Praktisk/estetisk förmåga - att kunna lyfta sitt arbete med hjälp av estetiska uttrycksmedel och kunna omsätta plan i praktisk handling samt redovisa praktiskt, ta hjälp av multipla intelligenser, kreativitet och ha noggrannhet i praktiskt arbete/layout.
  • Lära@lära/portfolio - att utvecklas till en självständig lärande elev samt kunna sätta mål, planera sitt arbete, välja rätt arbetsmetod, dokumentera sitt lärande, reflektera kring sitt lärande och ha förmågan att kunna ändra sitt arbetssätt.
  • Undersökande arbetssätt - att kunna genomföra ett arbete, från frågeställning till färdig produkt och ställa relevanta frågor, kunna hitta och använda information, vara källkritisk, kunna göra en handlingsplan och ha en tydlig och logisk disposition i arbetet.

Inga kommentarer: