tisdag 29 september 2009

Prao på Gallerix och Saltkråkan


Jag praoade på två olika ställen. Första veckan praoade jag på Gallerix. Där fanns det inte så mycket att göra förutom att packa upp varor som man fick in, det kom bara in varor två gånger den veckan jag jobbade där. Jag stod vid kassan och tog emot trevliga kunder nästan hela tiden.

Social Förmåga: Jag behandlade mina kunder på ett bra sätt och det gjorde så att de var trevliga tillbaka. Jag var också ganska trevlig och öppen mot mina kollegor och de var också såklart lika trevliga tillbaka. Jag var inte blyg och jag frågade ganska mycket saker om jobbet som de höll på med (rama in osv..) och visade intresse till det.

Jag själv: Jag tog ansvar för mig själv och mitt arbete, om jag verkligen inte hade något att göra så tog jag själv ansvaret att gå runt affären och rätta till korten, ramarna och andra övriga saker.

Jag kom alltid i tid och klagade aldrig på när jag skulle sluta. Om jag märkte att en av mina kollegor behövde hjälp så hjälpte jag till frivilligt.

Lära @ lära: Under den här veckan lärde jag mig att skära en passpartor och inramning fint och lärde mig också att ta emot kunder. Mycket mer lärde jag mig inte för jag hade redan jobbat i en affär tidigare.

Mina åsikter kring den veckan är att det har varit både rolig och tråkigt att jobba på Gallerix. Det roliga var att jag trivdes, det var trevligt folk och att jag hade roliga konversationer med mina kollegor. Men det negativa/tråkiga med jobbet var att det inte fanns så mycket att göra, annars har allt gått bra.

Från skala 1-10 ger jag Gallerix en 7 för det inte fanns alls mycket att göra men det var ändå lugnt där!


Den andra veckan praoade jagdagiset Saltkråkan som ligger på Norra Fäladen. Avdelningen där jag praoade hette Pricken och där går 1-3 åriga barn.

Där fanns mycket att göra jämfört med Gallerix, jobbigt var det! Jag fick springa runt efter barnen hela tiden och kolla efter så att dem inte hittade på med något dumt. Ibland blev det bara katastrof. På ett sätt var det ganska roligt, man började tänka på när man själv var liten, tänk hur jobbig man själv var då!

Det fanns inte jättestora svårigheter mellan mig och barnen, dem tyckte om mig.

Social Förmåga: Mina kollegor var trevliga och jag var lika trevlig mot dem. Barnen var också snälla och jättegulliga, vissa var mer busiga än andra men fortfarande lika gulliga. Jag lekte mycket med barnen och det tyckte dem var roligt, kanske bara för att det var en ung tjej som lekte med dem jämfört med dem äldre som jobbar där. Barnen var heller inte så jätte blyga utan dem började direkt fråga mig saker, som vad jag heter osv. Det var en liten pojke som precis hade börjat där och som trivdes mest när jag var omkring honom, han ville alltid leka med mig och ville att jag skulle läsa böcker för honom, han var nog den lugnaste ungen där.

Jag själv: Jag kom alltid i tid och gjorde det jag skulle, det fanns inga problem med det. Jag kollade till barnen och hade ansvar för dem så att den inte hände något.

Ibland kändes det som jag fick göra all skit efter barnen medan mina kollegor inte gjorde så mycket men det gjorde ingenting, jag tog fortfarande ansvaret och gjorde det jag blev tillsagd att göra.

Lära @ lära: Jag har lärt mig en hel del under denna veckan! Jag har lärt mig hur jobbigt det är att tjäna pengar på detta sätt och känner hur jobbigt det är för en vuxen att jobba, man måste verkligen slita. Jag har även lärt mig att ta större ansvar för barn.

Mina åsikter om att jobba på ett dagis är att det är väldigt jobbigt men samtidigt rolig. Det som är jobbigt är att man springer hit och dit för att man måste hjälpa alla barn och samtidigt skriker och bråkar barnen. Det roliga är att när dem väl är lugna så är dem jättegulliga och säger gulliga saker, det blir även roligare för en själv att passa dem för då kan man leka och läsa för dem i lugn och ro.

Från skala 1-10 ger jag en 5, inget jag skulle vilja jobba med i framtiden, tufft och jobbigt är det!

Azin 9a.

1 kommentar:

Tove sa...

bra skrivet, mycket text!:)