onsdag 30 september 2009

Per Tutti / Conmpetition Cars

Tjaa!

Första veckan praoade jag på Per Tutti. Jag hade bra arbetstider, 11-17 vilket var bra eftersom jag hade sovmorgon och inte försov mig. Fram till kl. 13 - 14 så var det knappt några kunder alls, men efter det började det välla in med folk. Så halva dagen gjorde jag inget annat än att läsa tidning, snacka med den övriga personalen som var väldigt snälla och trevliga och sitta med mobilen. Halva dagen blev därför hyfsat dryg och allmänt tråkig, men sen blev det lite roligare.
Jag slutade ca 30 - 40 minuter tidigare än bestämt, vilket var rätt så skönt. Mina arbetsuppgifter blev att servera, duka av och torka borden, ställa i ordning stolar och ta hand om disken.

Glassen som de gör själva är otroligt god, själv föredrar jag sorbeerna (tycker inte om vanliga köpta sorbeer, men dessa var utsökta och de smakar inte alls som köpta). Så om det är en varm sommardag och man har vägarna förbi ska man absolut gå in och ta en glass. Men jag får inte glömma att skriva att de har mer än glass att välja mellan. De har många olika kaffesorter, lite varmrätter, småkakor m.m.

Hur som helst skulle jag absolut inte kunna tänka mig ett sådant här jobb. Jag är inte intresserad av den här typen av arbete, kanske kock på en resturang i så fall, men inte något som det här.

Praon på Per Tutti få därför 2 av fem toasters. Inte kanonkul (n) Beeeeeenjamin!



Andra veckan på Competition Cars var däremot suverän. I och med att jag praoade där i åttan och har även sommarjobbat där visste jag i princip vad mina arbetsuppgifter skulle bli och jag visste att jag skulle tycka om det. Det är ingen vanlig bilfirma, han fixar det mesta inom bilar, men ensdast sportbilar och tävlingsbilar, jag skulle aldrig praoat där om det skulle vara vanliga tråkiga personbilar. Han är rätt så känd inom bilvärlden, men det är bara personer som är bilintresserade (vilket jag är) och håller på mycket med bilar som vet vem han är.

Jag får göra allt som min handledare gör (egenföretagare med inga anställda, ni förstår - det blir inte riktigt som för martin, att nästan inte få göra någonting). Jag fick göra allt från att svetsa rost på en risig Impala till att byta bakaxel och växellåda på en Corvette (skulle fått köra den om den hunnit bli klar)

Man lär känna mycket folk. Det verkar i alla fall så, för minst 1 gång var annan timme kommer det nån för att snacka - mestadels om bilar. Men när det kommer så mycket folk får man inte så mycket gjort vilket leder till långa arbetsdagar i och med att han har mycket kunder och har bokningar ca ett halvår framåt. Men i och med att han "brinner" för sitt arbete och inte har någon familj gör det ju inte så mycket.

Den senare veckan av praon får därför högsta betyg.

//KungBenjamin

1 kommentar:

Anonym sa...

Häftig sida!!