söndag 27 september 2009

Prao på Boun Apetito!

Mina två praoveckor har varit på restaurangen Boun Apetito, på Nova Lund. Egentligen så skulle jag varit en vecka på Wok Kitchen, men eftersom jag trivdes så bra på Boun Apetito så stannade jag där båda veckorna. Det var okej för ägarna eftersom de äger båda restaurangerna. Det har varit mycket lärorikt på min prao. Jag jobbade i köket och har fått göra en massa kul saker! Bland annat har jag fått koka pasta, göra såser och dressing, göra frukost mackor. Jag fick ibland också gå och handla varor tillsammans med den andra praoeleven på Wok Kitchen. Det enda tråkiga jag fick göra var att diska då och då. Personalen som jag jobbade med var mycket trevlig. Vi hade mycket tid till att prata, vilket gjorde att tiden gick mycket snabbare. De båda kockarna lärde mig också väldigt mycket om matlagning.

Jag själv:
Jag har varit engagerad och arbetsvillig. Drivkraften var stor eftersom det jag gjorde var väldigt kul. Jag tog också egna initiativ och vågade ta ansvar för vissa saker. Jag var alltid säker på vad jag gjorde vilket är väldigt viktigt i branschen.

Social förmåga:
Min första dag kändes väldigt dryg och långsam. Jag kom nästa dag på att det var på grund av att jag inte kände någon och inte pratade speciellt mycket med andra. När man då tog till med sin sociala sida så blev allting genast mycket bättre. Man hade nämligen ganska mycket tid att prata och skoja med varandra. Om jag hade haft en tråkig och osocial personal som jag inte kunnat prata med så hade jag inte stått ut med jobbet!

/Alexander

3 kommentarer:

PRAO-blogg sa...

Det låter som du hamnade på en trevlig praoplats. Kul! Toppen att du fick bra kontakt med kollegorna. Jag håller med dig om att det är viktigt att ha trevliga kollegor som man kan prata med. Skoj att du fick lära dig mycket om matlagning! Då antar jag att det är du som står vid spisen hemma hädanefter? :-)

/Liza

Jesper Lundahl sa...

hade varit kul och se en bild , då hade man fått en liten ledtråd hur det såg ut där :)
Det är väldigt många som har varit iväg på olika matställen, kanske borde öppna eget aiiit ? :o det verkar trevligt ändå

Jakob E sa...

Det låter som du har haft det mycket trevligt på din prao. Jag saknar också en bild från köket. Vad tur att du hade en så social och rolig personal så du stod ut med 2 veckor ;)
Peace