lördag 26 september 2009

Prao på Media Markt


Att köra handtruck var ett ganska vanligt arbete, för att t.ex. köra ut gamla varor eller skräp från butiken eller köra in nya varor som skulle in i butiken.

Prao på Media Markt

Jag var och praoade på Media Markt.
Jag började dock inte att arbeta förens på torsdagen, varför vet jag inte riktigt. Jag var ledig måndag och tisdag men på onsdagen fick jag i uppgift av Olle att vara och hjälpa till hos ettorna. Detta var ganska speciellt och jag fick hjälpa barnen med saker som vi tycker är självklara att kunna så som skriva bokstäver och räkna simpla additionstal. Jag var tvungen försöka förklara olika saker med enkla ord så att de skulle förstå.
Dagen efter började jag att arbeta på Media Markt. Det var väldigt annorlunda jämfört att jobba med barnen, det var också mycket roligare tyckte jag.
Jag hade bra arbetstider och jag fick roliga arbetsuppgifter, jag fick t.ex. prismärka saker, fylla på saker i butiken som var slut och mycket annat.
De förmågor jag tänkte skriva lite mer om är: Språklig förmåga, Logisk och analytisk förmåga och Praktisk/Estetisk förmåga.

Social förmåga - Det var viktigt att vara social och kunna svara på frågor om någon kund hade någon fråga om vad saker kostade eller var de var någonstans. Att vara social och prata med personalen var också nödvändigt för att man skulle förstå arbetsuppgifterna och bara småprata lite med dem så att arbetet blev lite roligare.

Logisk och analytisk förmåga – Att kunna tänka logiskt och analysera saker var ett måste när man skulle t.ex. prismärka saker eller ställa fram varor och se till att allt fick plats och allt kom på rätt ställe. När man skulle göra olika saker och det fanns olika sätt att göra det på fick man analysera de olika sätten för att komma fram till vilket som var det bästa sättet att göra saken på.

Praktisk/Estetisk förmåga – Det var viktigt att ställa fram varor snyggt så att kunderna skulle tycka att de såg bra ut och vara mer attraherade av att köpa produkterna.
Det var en fördel att göra uppgifterna på ett praktiskt sätt så att man fick så mycket som möjligt gjort.

10 kommentarer:

Emilia sa...

Det verkade som om du gillade Media Markt ;)
Vi träffades då och då på Nova när ni gick förbi på lunchrasten!

SuperHanna sa...

Jag håller med Emilia. Kul att du hade en bildetext till bilden också :)

Martin Odenbrand sa...

Fan va fusk, tycker alla bör ha samma mängd arbetstimmar :S

Anonym sa...

space

Eron Teklehaimanot sa...

najs :)

Kindgren sa...

fick du något när du jobbade där?:P:P typ en data?

PRAO-blogg sa...

Bra analys Fredrik. Det låter som om du har haft det bra!! Kul att du fick prova på att vara lärare för en dag också :-)
/Liza

carl-henrik sa...

Du har tur med dina arbetstider

Anton R sa...

bra analys angående din prao, du skrev inget om martin...

Faxe sa...

Jag e avundsjuk på att du slapp tre dagar^^