tisdag 29 september 2009

restaurang stortorget! :)

Hej!
Jag har praoat i två veckor på restaurang stortorget och delvis herkules som är resturangen alldeles intill. Jag vet inte riktigt varför de är uppdelade med två olika namn för de har samma mat, kök och personal men jag var iallafall mest på stortorgets sida.

jag lärde mig att bära massa vinglas på en gång eftersom vi dukade upp inför kvällen varje dag.


Jag har haft det superbra och ville verkligen inte sluta. Det som var roligt var att jag praoade med en annan prao från en annan skola och personalen var verkligen skitskön! Att jag hade en kompis att vara med var kul och man blev inte lika nervös när man skulle göra något. Man hade alltid någon att prata med och behövde inte göra något själv. Det var också kul att det fanns ofta grejer att göra och de gav en ett stort ansvar vilket gjorde det hela mycket roligare. Det gjorde att man mer kände sig som en av de anställda och inte lika mycket ivägen eller onödig.

Egentligen var det nog ganska enformigt. Varje dag började halv elva med att man fick duka upp till lunch, skära bröd, skära upp bröd, skriva dagens på tavlan och fixa andra sysslor i restaurangen inför lunchen. Sen under lunchen var det som stressigast då man fick servera mat och dricka, fylla på, ta disk, duka upp igen, ta beställningar osv. Sen efter lunchen blev det väldigt lungt och vi fick äta. Sedan gjorde vi lite olika saker som sortera någon hylla, kanske fylla ketchup, salt och peppar eller något annat liknande. Till sist torkade vi av alla bord och dukade upp med vinglas inför kvällen. Fast det var ganska mycket samma sak blev dagarna alltid roliga eftersom alla skämtade och skrattade hela tiden och allting var så chill.
Under arbetet använde jag många förmågor och lärde mig väldigt mycket både inom restaurangbranschen men även utanför.

Jag själv förmågan: Vi fick ta mycket ansvar och egna intiativ när vi t.ex. skulle ut med mat eller när vi inte visste vad vi skulle göra och fick bestämma själva. När man lärde sig bordsnummrena och dagens vanliga sysslor var det inte så svårt. Jag fick också visa engagemang och hjälpsammhet när man såg att någon annan hade mycket att göra. Jag fick också anpassa mig till att göra uppgifter jag visste jag skulle klara av, var nogrann i det jag gjorde och prioriterade vissa uppgifter före andra. Jag själv förmågan var en av de viktigaste förmågorna tyckte jag och man fick använda mycket självförtroende i en miljö med så mycket människor.

Lära@Lära förmågan: Jag utvecklades mycket genom veckorna och i slutet av andra veckan kände man sig nästan som en av servitörerna. I slutet behövde vi inte så mycket hjälp och tog mycket intiativ, då vi visste var allt fanns och vilka behov resturangen hade. Vi planerade också tiden när vi skulle göra vissa uppgifter och fick priotera vad som behövdes mest. Vi lärde oss också vad som var mest effektivt och vilka arbetsmetoder som behövdes när vi t.ex. skulle servera, duka upp, ta undan disk, skära bröd, vika servetter osv.


Såhär ser ovanvåningen på stortorget ut där vi fick hjälpa till ganska mycket.

Sociala förmågan: Sociala förmågan var en förmåga som också var mycket viktig på en arbetsplats med så mycket personal och där man stöter på varandra hela tiden. Man märker verkligen hur viktigt samarbetet är och man måste verkligen hjälpa varandra om man ska klara det. Om man behövde hjälp skulle man inte vara rädd att säga till heller. Alla på arbetsplatsen berömde varandra och var glada hela tiden så alla skulle må bra. Det var nog lite det som gjorde att jag trivdes så bra och att jag tyckte det var kul för man snackade med alla och skrattade ofta. Det gjorde liksom stämningen skön =) En annan sak med denna förmågan var att alltid vara trevlig och glad till kunderna. Jag vet ju själv att det finns inget mer irriterande än en otrevlig och nonchalant servitör så jag försökte att alltid hålla leendet framme och kanske fråga om det smakade bra eller om mer bröd önskades t.ex.

Restaurangbranschen är nog en av de stressigaste och mest samarbetskrävande yrkena som finns. Alla måste hjälpas åt för om inte kocken fixar maten, servitörerna fixar sina sysslor och diskaren fixar sin syssla så går det inte ihop. Jag hade jättekul vilket till stor del berodde på att de som jobbade där var så roliga och snälla. De lät en ta pauser när man ville, inte göra några skitjobb och faktiskt spela pingis ibland :) Jag ska definitivt dit och käka ofta! Det borde ni också göra. Maten är mmmmmums =)

Ciaooooo / Emma 9B

Inga kommentarer: