onsdag 23 september 2009

Prao på Mammuten

När man jobbar med barn krävs det att man är tydlig och använder ett enkelt språk när man pratar med dem. Man måste ha ett bra kroppsspråk, vara bra på att förklara saker och förstå vad barnen menar. Barn (speciellt mindre barn) har ett väldigt begränsat språk och ordförråd, så därför är det viktigt att man anpassar sitt eget språk efter deras. Det märks ofta att man har börjat prata mer som man brukar göra med mer avancerade ord, när barnen kollar på en som om man pratar arabiska...
Det är viktigt att ha mycket empati och förståelse och att alltid komma ihåg att saker barnen tycker är häftigt och coolt oftast ligger på en lägre nivå, och är sånt som man själv oftast inte tänker på ens finns.

Det är också viktigt att vara stark och bestämd och att kunna göra snabba beslut när stora eller små konflikter uppstår, men man får samtidigt inte glömma bort att vara rättvis.
Att vara kreativ krävs också, man måste få saker att verka roliga att göra och hitta på nya saker barnen kan göra när de börjar bli uttråkade.

Jag har därför valt förmågorna Jag själv, social förmåga/demokratisk kompetens och språklig förmåga.
//Mikaela

6 kommentarer:

Liza sa...

Mycket intressant analys Mikaela! Bra jobbat!

Nina sa...

Hej Micki. :)
Jag tycker att du har fått med alla de viktiga sakerna att tänka på när man arbetar med barn! Jag är säker på att personalen på Mammuten, och barnen, är nöjda med dig och tycker att du gjort ett bra jobb.
Kramz (:

SuperHanna sa...

Jag håller med Nina, jag tror nog att barnen gillade dig oerhört mycket.

Lukas P sa...

Jag faller för grupptrycket och får säga att jag också håller med...

Förresten, var där en liten flicka på typ 2-3 år som hette Emma? Jag praoade på detta dagiset i våras och den här Emma blev väldigt rädd för mej då... Ibland ser jag henne runt om på Gunnesbo och hon är fortfarande rädd... Har jag förstört hennes liv, tror du?

Emilia sa...

Det verkar vara både roligt och jobbigt med småbarn! :)
Man får ju ta till sig en lägre intellektnivå för att kunna kommunicera med dem, så då kanske det blir lite tufft att börja skolan igen? ;)

Anonym sa...

coolt