torsdag 24 september 2009

Prao på Anderssons cykel


Jag praoar på Anderssons cykel och där tycker jag det är roligt. Jag har mest fått laga cyklar men jag har också fått montera ihop cyklar. Ibland har det blivit lite svårt att laga cyklar för dom kan se ut som cykeln på bilden. Jag fick laga den cykeln (slänga det böjda hjulet, se om det var punktering, flytta däcket och slangen till ett nytt hjul och sätta fast allt igen). Dom som jobbar på affären är hjälpsamma så det blir inte alltid så svårt ändå.

Egentligen tycker jag inte att man använder någon förmåga jättemycket men man använder mest Jag själv, Social förmåga och Praktisk/estetisk förmåga.

Jag själv använder man när man behöver laga många cyklar eller om t.ex. skruvar är fastskruvade så hårt så att man undrar om någon har svetsat fast dom bara för att retas. Då behöver man drivkraft och man måste koncentrera sig för annars blir man aldrig färdig.

Social förmåga använder man t.ex. när man ska hjälpa kunder eller om man ska hjälpa till med en annan cykel. Om det står en kund som behöver hjälp kan det vara bra om man hjälper kunden och det kan man inte göra utan social förmåga. Det kan också vara bra att hjälpa till om man ser att någon har ett svårt jobb framför sig.

Praktisk/estetisk förmåga använder man när man ska planera det praktiska arbetet (alltså laga cykeln) och ibland om man vill göra något extra noggrant. När man ska planera arbetet handlar det oftast om att man ska välja verktyg eller bestämma vad man ska göra först men jag tycker det räknas som någon sorts planering. På den sista dagen kommer jag få fixa med min egen cykel så då kommer jag göra det extra noggrant (jag lagar såklart alla cyklar noggrant men man bryr sig lite mer om sin egen cykel).
/Niklas W

7 kommentarer:

Nina sa...

Hej. Det verkar bra att du lärt dig att laga cyklar, så att du kan laga din egen cykel nästa gång den får punktering. ;-) Man undrar lite vad ägaren till cykeln på bilden råkat ut för, så som hjulet ser ut!
PS: Göran Andersson, som äger affären, bor 2 hus bort från mig på Nöbbelöv... :O

Johan sa...

Bra att du lär dig laga cyklar. Då kan man ju komma till dig om man behöver hjälp.

Jag undrar också vad du menar med ett svårt jobb framför sig? Vad finns det för svåra jobb med att laga en cykel?

SuperHanna sa...

Tur att du kan laga cyklar, så kan man ju komma till dig om min pappa inte för rätt på min cykel :)

Joel sa...

Är du intreserad av cyklar och sånt eller bara tog den här och chansade på att det skulle bli kul? Kul att du hade kul i alla fall.

Det finns nog ganska många svåra saker med att lag en cykel Johan.

Carl 9C sa...

Håller med Joel i den saken kan vara vissa besvärliga saker med att laga en cykel t.ex någon har fått in kedjan i hjulet tar lite tid att fixa men det går.

Men det var i alla fall roligt att du tyckte om din Praoplats

PRAO-blogg sa...

Spännande att läsa om din PRAO Johan! Jag antar att det alltid finns mycket att göra i en cykelbutik (särskilt med tanke på att vi bor i en "cykelstad"). Cykeln på bilden verkar ha varit med om ett och annat! /Liza

Niklas W sa...

Jag heter inte Johan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
/NIKLAS