torsdag 24 september 2009

Prao på We love music


Jag har praoat på skivaffären We love music som ligger på kungsgatan i Lund.
Efter som jag bara praoade på vardagarna så hände det inte speciellt mycket.
Vissa dagar fick jag jobba jätte mycket och andra dagar fick jag bara stå där.
När jag väl jobbade så fick jag prismärka skivor, sortera skivställ, tömma skivorna, skylta fönsterna, köpa kaffe och gå ärenden åt dom som jobbade där.


När man jobbar i en skivaffär så måste man vara väldigt initiativtagande och kunna komma på egna idéer. Man måste också ha engagemang, intresse och drivkraft och vara kreativ (jag själv).

Det också viktigt att använda sin sociala förmåga t.ex. när det kommer kunder som vill ha hjälp, när man ska göra ärenden där man träffar andra eller när man ska göra saker med de andra i personalen.

Det viktigaste av allt om man ska praoa där tror jag är att ha en bra logisk/analytisk förmåga. Man måste kunna testa och komma på nya lösningar eftersom dom inte ger så klara direktiv. Man var tvungen till att själv tänka ut hur man skulle göra och hur man trodde att dom ville ha det.

Eftersom att det inte fanns speciellt mycket att göra där så bestämde jag mig för att skaffa en ny praoplats andra veckan. Nu är jag på Hedenhös förskola.
/ida

6 kommentarer:

SuperHanna sa...

Det verkade inta vara så jätteroligt där... men jag skulle vilja veta, hur det gick på Hedenhös?

Emilia sa...

Okej, jag antar att du tröttnade ganska snabbt på din första praoplats. Hoppas att det var roligare på förskolan! :)

Ronja Lillienau sa...

Synd att det inte var så kul på We love music. Du som vart så glad över att du fått just det stället, haha. ;D

Hanna K sa...

Synd att du var tvungen att byta!
Men det gick säkert jättebra på Hedenhös också! :)

Sofie Roxå sa...

Vad bra att du fixade en ny praoplats eftersom det inte fanns så mycket att göra på We love music =)

PRAO-blogg sa...

Härligt med ett jobb där man får använda sin kreativa förmåga.

Det verkar som om om många av er har insett att det är minst lika jobbigt att inte ha något att göra på sin prao-plats som det är att ha riktigt mycket att göra.

/Liza