söndag 27 september 2009

Prao på Saluhallens Fisk & Skaldjur.

Mina två praoveckor har gått ganska fort, eftersom det alltid har funnits saker att göra. Ibland är det tråkiga sysslor, men oftast är uppgifterna roliga och tiden springer förbi.

Jag har behövt använda lite olika förmågor:

Jag själv-
På en restaurang så behöver man alltid ha drivkraft och kunna ta egna initiativ, så att personalen där inte behöver tjata på dig för att något ska hända.

Social förmåga- Denna förmåga är väldigt viktig på ett sådant här ställe. Du måste visa hjälpsamhet genom att inte bara göra det du tycker är roligt och lämna det tråkiga till de andra. Att diska är till exempel något av det tråkigaste du kan göra, men är väldigt grundläggande på en restaurang. Du måste även kunna komma överrens och samarbeta med personalen. Vid tolv-tiden är det lunchrusning, och då behöver alla hjälpas åt för att ge kunderna den bästa och snabbast möjliga service. Att kunna ta olika roller är viktigt, annars blir du väldigt begränsad, och arbetsstället har inte jättestor användning av dig. Risken är då också väldigt stor att du får stå och ta hand om disk hela dagarna.

Språklig förmåga- När det är dags att ta kunder kan det vara viktigt att prata tydligt, och beskriva saker för kunderna på ett sätt så att de förstår. Att vara trevlig mot dem är också ett plus i kanten. Om din handledare frågar dig vad du tycker och om du tycker det är kul, så är det bra att vilja och våga uttrycka sig så att du blir helt nöjd med din praoplats.

3 kommentarer:

Jenny Lönsjö sa...

Det låter roligt, det trodde jag inte när jag först hörde talas om att du skulle stå i en fiskdisk. Intressant att man var tvungen att diska disken så mycket innan man satte in den i mskinen;)

Ida W sa...

Luktade det inte äckligt?
Jag tycker att fisk luktar jätteäckligt så jag hade inte klarat att vara där :P
Tyckte du att det var roligt där?

PRAO-blogg sa...

Vilka kloka reflektioner Ronja. Du har verkligen rätt i att det är viktigt att dela på uppgifterna på en arbetsplats. Fin bild!
/Liza